
„Extra energia, ami előre mozdít téged!”
Miért beszéljünk mindig csak a sportolás és mozgás fontosságáról? Bűnözzünk egy kicsit mi is! Egy édesség, ami 66 éve hódította meg a világot és azóta is szárnyal. Ki ne ismerné a magyarok legzöldebb, legrumosabb csokiját, a Sport szeletet. Visszarepülünk az időben és megmutatom, hogy az elmúlt 6 évtizedben mi is történt ezzel a finomsággal. Kezdődjön az utazás!
A márka berobbanása
A Sport szelet (korábbi nevén az MKH Sport szelet) márka 1953-ban született meg. Négy nappal a Népstadion megnyitása után robbant be a köztudatba. Az 50-es években a Magyar Dolgozók Pártja indította el a „Munkára, harcra kész” kampányát, amelynek célja a tömegjellegű testedzés meghonosítása volt. A kampány különböző sportágakból álló összetett próbákra épült. A résztvevők a sportágak (futás, úszás, kerékpározás, kézigránát dobás, kislabdahajítás, függeszkedés, laposkúszás) szintjeinek teljesítésével jelvényt kaptak. A rendszeres testmozgás, testnevelés reformja mellett egyfajta katonai kiképzésnek is szánták. Ebben a sportközpontú időszakban indult útjára és vált sikeressé a Sport szelet.
Kezdeti időszak
A legelső csoki 25 grammos volt, rumos, kakaós, étbevonattal készült szelet, amit kezdetben alufóliába tekertek és zöld papírba csavarták. A papíron a felirat mellett egy diszkoszvető volt látható, aki élete nagy dobására készül. Az ötvenes évek végén a finomság 1Ft-ba került.
Egy kis Jamaica
1993-tól a Csemege Édesipari Vállalat kezébe került a szelet gyártása. Ekkor változtatták meg az arculatát, bár a zöld és sárga szín maradt, a diszkoszvetőt leszedték a csomagolásról. A 90-es évektől a rajongók nagy örömére megjelent a Sport szelet XL, 2002-től pedig a Sport szelet XXL is. Ebben az időszakban ismerhette meg a magyar közönség a jamaicai srácot, aki minduntalan bajba sodorta a körülötte lévőket. A vele készült reklámokra valószínűleg mindenki emlékszik. Az új szlogen: „Sport szelet. Ha kell egy kis energia!” Bár mindenki azt hiheti, hogy ez egy magyar reklám, de ez nagy tévedés. Valójában a videót a norvég Mars csokoládé, a Japp népszerűsítésére forgatták, aminek a szlogenje is igen hasonló a Sport szeletéhez. Hoppá! Csak nem elcsentünk egy kis ötletet?
Az új szlogenek nyomában?
Nagyon profivá vált a márka kommunikációja az elmúlt időszakban. 2008-ban egy nosztalgiafilmet is levetítettek „Az energia nem vész el, csak átalakul” szlogennel. A rajongók arra is felfigyelhettek, hogy a reklám alatt a Mirr-Murr főcímdala hallatszik. 2009-es reklám biztosan mindenkinek a fejében van, amikor szegény Péter nem emlékszik a lány nevére, de a Sport szelet beindítja az agytekervényeket, „Sport szelet, indítsd be az agyad!” Az újítás 2012-ben történt, elindították az unalom ellen küzdő Sport szelet kampányt, amelynek kapcsán már rengeteg mókás videót, reklámot forgattak.
Bármennyire is a máig népszerű rumos, csupa csokis finomság volt a cikk témája, mégis folyton belebotlunk a mögöttes tartalomba, vagyis a mozgást, rendszeres sportolást hirdető szlogenekbe. 60 évvel később ez a motiváció nem gyengült, hanem inkább erősödött. Az alábbi recept alapján elkészíthetitek a saját Sport csokitokat, de kóstolás csak és kizárólag edzés után megengedett, tehát fel a cipőt és irány a szabadba!
„Sport szelet, csinálj sportot az unalomból!”
Hozzávalók:
- 50 dkg darált keksz
- 3 evőkanál kakaó
- 25 dkg margarin (olvasztva)
- 2 dl langyos tej
- 25 dkg cukor
- rumaroma
- 2 evőkanál olaj
- 10 dkg étcsokoládé (pl. Katica)
Elkészítés:
A kekszet a kakaóval összekeverjük, beleöntjük a margarint, majd a langyos tejbe kevert cukrot és rumaromát (ízlés szerint). Ezt a masszát úgy 25x35x40-es tálcára, vagy jénai tepsibe terítjük egyenletesen, majd fakanállal lenyomkodjuk, hogy sima legyen a teteje. Forralt vízen felolvasztjuk az étcsokit az olajjal, amit az előzőleg elkészített masszára öntünk és elsimítjuk. 20 percig hűtőbe rakjuk, utána 3×3 centis kockákra vágjuk.
Te mennyire vagy motivált nyáron?
Oszd meg mással is, na! 😉